Tehnonlogia devine omniprezenta in business, consumatorii digitali preiau controlul si schimba regulile jocului, iar companiile trebuie sa-si alinieze rapid strategiile de marketing si comunicare pentru a se mentine relevante, declara Elena Badea, head of branding, marketing and communication in cadrul companiei de consultanta EY Romania.
Experienta integrata omnichannel
In Romania, 4 din 10 cumparatori sunt deja consumatori digitali, comparativ cu 6 din 10 la nivel global. Pe de alta parte, din 10 consumatori digitali in Romania, 6 doar se informeaza online, dar cumpara din magazin, iar 3 cumpara online, dupa ce s-au informat inclusiv in magazin.
Consumatorii au devenit mai precauti, mai conectati si mai versatili
Decizia de cumparare este luata de consumator doar dupa ce informatiile referitoare la un anumit produs sau serviciu sunt verificate din mai multe surse. Pretul are cea mai mare influenta in decizia de cumparare online. La nivel global, peste doua treimi dintre cumparatori sunt consumatori digitali, adica utilizeaza mediul online in procesul de cumparare. In Romania, procentul acestora este de 41%, insa peste 60% dintre ei se informeaza in mediul online inainte de a lua decizia de cumparare si 26% dintre ei chiar finalizeaza procesul de achizitie online (comparativ cu doar 13% la nivel global) .
Experienta de cumparare are acum o dimensiune omnichannel
Deoarece consumatorii avanseaza pana la 60% in decizia lor de cumparare prin demersuri in mediul online, este bine ca informatia pe care o gasesc aici sa fie corelata cu cea pe care o pot gasi in magazine sau pe alte canale de comunicare.
Diferenta o face asistenta excelenta acordata post-cumparare
Consumatorii digitali sunt implicati si nu sunt usor de multumit. Accesul la informatie ii face sa solicite in egala masura departamentul de vanzari si pe cel de asistenta clienti.
Marketing de continut
Mediul online este cea mai utilizata sursa de informatii de catre consumatorii de 20-35 de ani din Romania pentru a cauta produsul sau serviciul dorit (27% la servicii si 32% la produsele analizate).
Marea majoritate a respondentilor din cadrul studiului EY “Utilizarea dispozitivelor mobile in Romania” sustin ca informatia oferita de mediul online este folositoare sau foarte folositoare (61% pentru produse si 52% pentru servicii). Pe de alta parte, informatia din mediul online este considerata din ce in ce mai nefolositoare pentru servicii in comparatie cu produsele.
Social media marketing
Tendinta generala privind domeniile in care sunt folosite retelele de socializare in cadrul companiilor din Romania se mentine, utilizarea preponderenta fiind in marketing si comunicare. Cresteri de 3-5% se remarca in recrutare, relatii cu clientii si cercetare a nevoilor acestora.
Cresterea notorietatii si a expunerii in piata a companiei raman cele mai importante beneficii ale utilizarii retelelor sociale. 54% dintre respondenti vorbesc despre generarea de oportunitati de vanzare, reprezentand o crestere de semnificativa fata de 2013. In schimb, doar 34% dintre respondentii companii afirma ca utilizarea mediilor sociale au produs o crestere efectiva in vanzari, in scadere fata de 2013. O constanta fata de anul trecut, peste jumatate dintre respondentii companii apreciaza fidelizarea clientilor lor prin folosirea retelelor sociale.
Mobile marketing: Este despre ecrane, nu despre dispozitive
Daca 87% dintre respondentii studiului EY „Utilizarea dispozitivelor mobile in Romania” spun ca detin un smartphone si 58% ca au o tableta, doar 28% dintre respondenti spun ca mai detin un telefon mobil si foarte putini ca detin dispozitive mobile tip phableta (5%), bratara fitness (4%) sau smartwatch (4%).
In functie de frecventa utilizarii dispozitivelor mobile, respondentii spun ca cele mai utilizate sunt: smartphone-ul, tableta si telefonul mobil. Phableta, bratara fitness sau smartwatch-ul, din cauza ponderii lor scazute in totalul dispozitivelor mobile detinute de respondenti, dar si momentului aparitiei relativ recente pe piata, inregistreaza valori mai mici la frecventa utilizarii.
45% dintre utilizatorii dispozitivelor mobile folosesc intre 8 si 10 aplicatii, 21% folosesc intre 5 si 8 aplicatii si 33% folosesc intre 1 si 5 aplicatii. Utilizarea numarului mare de aplicatii se explica si prin categoriile diverse din care acestea fac parte. 66% dintre respondenti folosesc aplicatii din categoria business, 60% din categoria foto & video, cate 46% din categoria muzica si entertainment, cele mai coborate valori la utilizarea aplicatiilor inregistrandu-l3 categoriile lifestyle (28%), health & fitness (25%) si sport (17%).
In topul beneficiilor, dintre cele sase listate, primele trei clasate in privinta utilizarii dispozitivelor mobile in perceptia respondentilor sunt: mobilitatea, accesibilitatea si conectivitatea. Pe locurile urmatoare s-au clasat: utilizarea eficienta a timpului, utilizarea aplicatiilor si promptitudinea in raspuns.
Video marketing: de la promisiuni la rezultate
In cadrul studiului„Utilizarea dispozitivelor mobile in Romania”, 37% dintre respondenti au spus ca vizioneaza 1-5 continuturi video pe saptamana, 21% peste 15 continuturi video/saptamana, 19% vizioneaza intre 6 si 10 continuturi video, in timp ce doar 14% dintre respondenti nu vizioneaza nici un continut video pe saptamana.
Studiile globale estimeaza o crestere anuala a traficului video cu cate 55% pana in 2020, impulsionat de serviciile de streaming video si de includerea de tot mai mult continut video in spatiul media si publicitar.
Cele mai multe companii nu sunt straine de video marketing. Este evidenta orientarea lor din ce in ce mai clara spre acest tip de marketing. Nu numai ca la nivel de productie, costurile de continut video au scazut considerabil in ultimii ani, in prezent fiind disponibile numeroase platforme si instrumente de editare (inclusiv pentru animatii).
La nivel global tendintele sunt inca si mai clare. Rezultatele unor studii recente evidentiaza ca:
- 76% dintre organizatiile B2B respondente fac video marketing
- 73% spun ca partea video a influentat deja pozitiv rezultatele in marketing
- 41% vor sa creasca semnificativ bugetele pentru video marketing
- 83% folosesc continutul video pentru website marketing
- 50% folosesc continutul video content pentru email marketing
- Un video in B2B landing page poate creste conversia cu max. 80%
Apetitul tot mai mare pentru continutul video versus cel scris, democratizarea partii de creatie prin sumedenia de aplicatii care permite editarea simpla si rapida, extrema putere de a adauga la dimensiunea emotionala in mod explicit, chiar si cand este vorba de continut de tip how to, flexibilitatea si versatilitatea pe care o are acest tip de continut, face ca video marketingul sa fie extrem de valorizat.
Sursa: www.wall-street.ro