Irina Achim: „start-up.ro are 10 ani, iar eu am 3 ani aici. Și matematica asta nu face decât să mă oftice, pentru că mi-ar fi plăcut mult de tot să prind acest loc încă de la începuturile lui. Pentru că simt că i-am ratat niște etape și mă oftică foarte tare că nu am fost și în fazele de bebelușeală sau toddler a lui start-up.ro”.

start-up.ro împlinește pe 1 septembrie 10 ani. Au fost 10 ani în care, contrar așteptărilor, start-up.ro a crescut și s-a dezvoltat. De la o singură pagină de subiecte cu startup-uri, astăzi avem mii de articole în care promovăm companiile din România. Mai jos, cuvintele echipei start-up.ro din momentul de față la 10 ani.
Ce spun antreprenorii și investitorii din România despre noi?
26.150 de articole mai târziu și peste 3.000 de companii românești care și-au spus povestea cu ajutorul nostru. Zilele acestea e un moment potrivit să ne amintim și ce ne-a adus aici, printr-o trecere în revistă a proiectelor pe care le-am realizat și prin care am vrut să facem lucrurile diferit.
Am început prin a scrie despre cei pe care-i cunoșteam. Și treptat am ajuns la cei pe care i-am descoperit prin munca noastră la start-up.ro. Le-am fost alături, le-am oferit timp și atenție, spațiu editorial. Am vrut să fim fideli sloganului „Open for Business” după care ne ghidam și care ne-a devenit și motto oficial. De la un startup mic, la o idee, până la business-uri de milioane de euro.
Pentru unii dintre cei care au apărut pe start-up.ro am fost primul lor interviu în presă. Pentru alții am fost doar un pit stop în creșterea lor internațională.
Acum e momentul să-i lăsăm pe cei care ne-au fost alături să vă spună ce cred despre start-up.ro la 10 ani de la înființare. Și le suntem recunoscători și le mulțumim pentru că ne sunt aproape!
Ciprian Borodescu, antreprenor și Entrepreneur in Residence la Underline Ventures
„10 ani de startup-uri, 10 ani de antreprenoriat, 10 ani în care poveștile s-au întrepătruns și au fost redate cu dedicarea unor jurnaliști formatori nu doar de opinii, ci și de fondatori”.
Bogdan Botezatu, Director de cercetare în securitate cibernetică la Bitdefender
„În ultimii 8 ani am folosit parteneriatul cu start-up.ro ca să aducem în casele oamenilor mesajul despre securitatea cibernetică mai aproape de oameni”.
Elena Vrabie și Eugen Vrabie, jurnaliști
„Un deceniu de reziliență! Într-o perioadă în care multe proiecte media s-au închis, voi ați mers înainte, ați inovat și ați creat tot felul de proiecte care aduc comunitatea împreună”.
Irina Constantin, CEO Vaunt
„Eram la primul meu startup, Squired, și știu că am fost printre primele interviuri făcute pe start-up.ro. start-up.ro a fost alături de noi și a sprijinit tot parcursul nostru”.
Alexandru Agatinei, CEO How to Web
„Salutări de la toata gașca How to Web, Launch România, Builders House și așteptăm petrecerea”.
Andrei Munteanu, cofondator Cowork Timișoara
„Ne-ați ajutat să avem o voce care să răsune pe plan național și pe plan internațional și vă dorim la cât mai mulți ani și proiecte reușite”.
Bogdan Iordache, Solo GP Underline Ventures
„Ce-ți doresc eu ție, Dulce Românie? Îți doresc încă un deceniu alături de start-up.ro”.
Liviu Cadariu, fondator We for Real
„La cum au evoluat lucrurile în ultimii 10 ani, fără start-up.ro am fi ratat o mulțime de realizări care s-au întâmplat în lumea startup-urilor”.
Matei Psatta, cofondator Blindspot
„Când eram la începuturi și nu voiam 9 to 5, voi m-ați inspirat să fiu antreprenor. Așa că azi lucrez 24/7. Mulțumesc rău de tot pentru asta”.
Vlad Gliga, coordonator Rubik Hub
“Construiți o comunitate unită și bine informată, ceea ce ne aduce pe noi toți împreună și a contribuit la dezvoltarea ecosistemului de startup-uri din România. Fără voi, fără siguranță, nu am fi fost aici”.
Povestea a 10 ani de start-up.ro spusă în 21 de proiecte realizate de noi
Vei descoperi mai jos doar 21 de proiecte pe care le-am realizat în acești 10 ani. Sunt doar o parte dintre lucrurile pe care am încercat să le facem diferit în această perioadă. Suntem convinși că am uitat unele. Dar vrem să ne readucem aminte și noi, și voi, dar și cei care sunt pentru prima oară aici de câteva dintre aceste proiecte, multe dintre ele încă active pe site.
#NOHACK este unul dintre proiectele cel mai longevive, o serie de educație pe teme de securitate cibernetică care împlinește 8 ani. 12 luni pe an, 8 ani am vorbit oamenilor despre phishing, despre înșelătorii și cum să se apere pe hackeri. Am pus, împreună cu Bitdefender, o cărămidă utilă la educația oamenilor. Misiunea continuă însă.
Fun fact: Încă mai avem trompetele pe care le-am folosit la un moment dat. Și în 8 ani a trebuit să facem cel puțin 3 interviuri încă o dată pentru că ni s-au stricat cardurile în timpul filmărilor.Un proiect realizat de-a lungul timpului de Oana Coșman, Florin Cașotă, Vlad Andriescu și Octavian Palade.
Sparge miturile, Sparge Barierele a fost unul dintre primele proiecte în care am trecut dincolo de limita tradițională a jurnalismului. Nu doar un interviu video despre miturile antreprenoriatului. Ci un break room unde antreprenorii erau invitați să spargă obiecte și să-și verse năduful.
Fun fact: obiectele au fost cumpărate într-un weekend din târgul de la Valea Cascadelor, bâtele și echipamentele au fost împrumutate (PS – deși le avem și acum la subsol) de la un fost break room, iar locația de filmare era garajul bunicii unei foste colege de facultate a jurnaliștilor start-up.ro.Un proiect realizat de Vlad Andriescu și Octavian Palade
Filmul documentar „Romanian Startups: Roaring Tigers of Europe” a fost cel mai dificil proiect din acești 10 ani. O istorie a celor 30 de ani de capitalism românesc spusă din perspectiva startup-urilor și formării mediului antreprenorial. Peste 65 de interviuri și sute de ore de documentare.
Fun fact: Editarea finală a documentarului s-a terminat în seara de dinainte premierei de la Universitatea Româno-Americană. Primul export a dat crash. Unul dintre noi a venit noaptea la birou, ca să verifice exportul, și a descoperit asta. Până la urmă a mers. De asemenea: titlul „Roaring Tigers of Europe” a venit înainte de filmări. Un an de zile am încercat să-l schimbăm. Nu am găsit ceva mai bun.Un proiect realizat de Oana Coșman și Florin Cașotă.
Semn de bine în business este unul dintre proiectele anului 2025 pe start-up.ro, o incursiune pe care noi o numim “ca o carte motivațională de business scrisă de antreprenori români”. Interviurile caută rutinele, modul în care gândesc leadership-ul liderii României. Dar leadership autentic, inspirat din firmele lor.
Fun fact: chiar vrem ca la final să publicăm o carte cu o parte dintre interviuri. Încă ne gândim cum o vom face.Un proiect realizat de Irina Achim.
Startup Leaders a avut un singur scop. Să luăm companii tech din România și să arătăm efectiv cum schimbă ei lumea. Că e greu să înțelegi câteodată ce e în spatele unor denumiri, automatizări și procese tehnice. Cu asta ne luptăm de 10 ani. Să traducem startup-urile. Startup Leaders a luat companii care influențează retailul, fabricile, fitness-ul, gaming-ul sau marketing-ul.
Fun fact: Ca întotdeauna în proiectele noastre, cel puțin un startup din lista asta nu mai există. Vă lăsăm pe voi să ghiciți care.Un proiect realizat de Oana Coșman, Irina Achim, Vlad Andriescu
Femeile Deschid România e proiectul dedicat promovării femeilor antreprenoare și lidere în organizațiile lor. Am vrut să creăm totul ca o căutare de comori. Să fie un loc dedicat celor care fac lucruri diferite. Fie că am vorbit cu antreprenoare, investitoare, fotografe premiate internațional, activiste. A fost cu de toate, pentru că a fi lider nu înseamnă să fii doar antreprenor.
Fun fact: primul sezon al proiectului s-a numit Femeile strigă Bingo, pentru că am creat secțiunea editorială să funcționeze ca un carton de bingo, unde cititorii să descopere surprizele din spatele descrierilor. După primul an am schimbat numele pentru că ni s-a spus că ar avea o percepție negativă. Încă ne place titlul cu bingo.Un proiect realizat de Irina Achim.
Antreprenoriat la Feminin a fost continuarea naturală a proiectului dedicat femeilor-lider din România. Dar într-o formă multimedia extraordinară, care să pună în evidență poveștile din spate. Să vorbească nu doar despre antreprenoarea de azi, ci și despre copilul de ieri, despre creștere, familie, dezvoltare. Un proiect multimedia care abia ce începe, dar continuă pe tot parcursul anului 2025.
Fun fact: deși arată bine proiectul, nici astăzi nu am finalizat designul pe care l-am dorit și e work in progress.Un proiect realizat de către Irina Achim, Florin Cașotă și Alexandra Rusu.
Leapșa Antreprenorilor e mai mult decât o serie de interviuri video. Am vrut să gândim o metodă în care să trecem de la doar a invita antreprenori selectați de noi, la una în care antreprenorii se invită unii pe alții. O leapșă.
Proiectul continuă pe tot parcursul anului și e concentrat în jurul afacerilor mici sau medii și care sunt din domenii la care poate nu te-ai gândit. Am avut și restaurante, și ciocolată artizanală, fotografi, lut sau jocuri de cărți pentru familie.
Fun fact: lista noastră inițială de invitați are 65 de nume de antreprenori. Doar 15 ne-au răspuns după vreo 3-4 remindere. Asta ne face să fim tristuți.
Adevărat sau Fals a fost o nebunie de proiect în 2024, dar nu credeam că va deveni atât de actualitate la finalul anului. Inspirat de emisiunile americane precum Last Week Tonight a lui John Oliver, proiectul explică manipulările online cu un pas dincolo de jurnalismul clasic, prin umor, ironie și un pic de teatru. Încă mai vrem să continuăm proiectul acesta pe viitor, doar că nu ne-am dat seama cât de greu e să scrii un script pentru o emisiune de tipul acesta.
Fun fact: Cămașa multicoloră folosită într-unul din episoade a costat 5 lei și încă o avem în dulap dintr-un motiv sau altul. Nu se vede pe ecran cât de prost e materialul ei.Un proiect realizat de Florin Cașotă și Vlad Andriescu
Fabrica de Afaceri e un proiect pornit din dorința de a găsi acele companii care au folosit finanțări pentru a crește, fie că vorbim de măcelării, gelaterii artizanale sau proiecte de realitate augmentată. A mers în același timp cu o serie de evenimente numite Factory Bootcamp pe care le-am realizat în 2024 și 2023, pentru a oferi un training intens de 2 zile antreprenorilor din România.
Fun fact: unul dintre interviuri a fost publicat cu 2 luni de întârziere pentru că… am uitat că vorbisem cu antreprenorul în cauză. Scuzeee!Un proiect realizat de Vlad Andriescu, Irina Achim, Mihai Cristian Ioniță, Oana Coșman
Vis de Antreprenor a fost proiectul din 2024 care s-a concentrat pentru prima oară pe zona de HoReCa, fără nimic altceva. Am mai avut antreprenori din HoReCa invitați, dar un proiect doar pentru ei nu am reușit să facem niciodată. Și e doar începutul, pentru că vrem să povestim din ce în ce mai mult despre cei care fac lucrurile bine, corect și altfel în această zonă.
Fun fact: Irina Achim, cea care a realizat proiectul, a lansat inclusiv ea un proiect în HoReCa, Frizzante Ride.
Marea Unire a Micului Românesc a fost un proiect realizat cu ocazia a 100 de ani de la independența României. Random, nu? Nu chiar. Am vrut să vorbim despre niște afaceri care ne caracterizează. Care ne-au marcat copilăria. Care ne marchează zilele. Și am considerat că micii sunt un bun exemplu. De asta au ajuns mici pe start-up.ro, dacă încă se mai întrebau unii. Proiectul a avut la momentul lansării o hartă interactivă unde publicul putea recomanda locurile lor preferate de mici din toată România și ne-a purtat pe la diferite „micării” din toată România.
Fun fact: Proiectul a pornit de la o ipoteză inspirată de copilăria lui Vlad Andriescu, petrecută în cabina unei cisterne condusă de tatăl său, și locurile unde opreau să mănânce. Ipoteza era că locurile celebre de mici vor dispărea precum Route 66 când vor fi construite autostrăzi în România. Pare că 7 ani mai târziu ipoteza se adeverește.
Shake the World a pornit de la un „brief” în care se vorbea despre tehnologie și influența ei asupra oamenilor. Și a devenit o nebunie. Adică interviuri realizate într-un rollercoaster real cu antreprenori din România. Credem că rămâne în continuare singurul proiect de acest fel realizat la noi în țară.
Fun fact: Rollercoasterul este cel din Parcul Tei din București și filmările sunt realizate dimineață, înainte de deschiderea pentru public. Nu știam că am avea nevoie de autorizație să le folosim, așa că ne-am dus și ne-am „târguit” cu paznicul ca să-l folosim. Era singura noastră opțiune, că nu mai exista un alt rollercoaster în București.Un proiect realizat de Octavian Palade și Vlad Andriescu
The Art of Making Games a fost proiectul în care am vrut să descoperim oamenii care contribuie la crearea unui joc în București, rolurile lor și cât de dificil e să construiești un titlu care să fie descărcat de milioane de oameni.
Fun fact: Proiectul a pățit un lucru care se întâmplă des în industria jocurilor. Trebuia să mai scriem vreo 2 articole despre un joc ce urma să se lanseze, să urmărim procesul creativ. Jocul a fost anulat. Sigh…Un proiect realizat de Florin Cașotă.
Technolust by start-up.ro este numele canalului de YouTube dedicat gadgeturilor și tehnologiei de consum. De ce avem și direcția aceasta? Pentru că noi vedem inovația și în antreprenoriat, și în tech, dar și în tehnologia de consum de zi cu zi. Și pentru că suntem pasionați de asta. Pornit ca o secțiune din cadrul site-ului, în 2024 am creat brandul Technolust pentru a-i da o viață de sine stătăoare cu un focus mare pe YouTube.
Fun fact: Numele Technolust există din 2016, așa se numea secțiunea din site despre gadgeturi și tehnologie. Doar că nu l-am folosit cu adevărat niciodată. Am decis să facem rebranding canalului de YouTube în august 2024, după o conversație telefonică dintre Florin Cașotă și Vlad Andriescu. Cel puțin unul dintre ei era pe plajă în Vama Veche și gustase vișinată la 11.00 dimineața. Un proiect de Florin Cașotă și Vlad Andriescu.
Green Start-Up este site-ul din familia start-up.ro dedicat sustenabilității, dar tot dintr-un punct de vedere al tehnologiei și inovației. Green Start-Up e locul unde citești lucruri care să te facă să zici „i-auzi” cu mirare pentru că nu știai că tehnologia poate ajuta schimbările climatice în așa fel.
Fun fact: Înainte de lansarea site-ului am lucrat la perete timp de o lună ca să-l populăm cu articole. Moment în care Florin Cașotă a decretat că „au fost cele mai triste dimineți” pentru că de fiecare dată când scrii despre mediu și schimbare climatică îți începi ziua cu o mică apocalipsă.Un proiect coordonat în primii 3 ani de la lansare de Oana Coșman și la care contribuie zi de zi Cristi Ioniță și Alexandra Rusu.
Food for Thought a abordat zona restaurantelor care livrează mâncare românilor și am vrut să găsim inspirația din spatele mâncării. Ce-i inspiră pe antreprenorii care ne hrănesc? Totul într-o formă modernizată – cu măști realizate cu realitate augmentată.
Fun fact: La o filmare în cadrul unui mall eram să fim dați afară de acolo pentru că nu ajunsese cererea de filmare la cine trebuie. Cu greu am convins paznicii să terminăm interviul.Un proiect realizat de Octavian Palade, Florin Cașotă și Oana Coșman.
Fabricat în RoMâine spune povestea IMM-urilor care au crescut și s-au dezvoltat sănătos în România. Hoteluri, spălătorii ecologice, alimente bio, de toate am avut în acest proiect în care am descoperit că o organizație crește sănătos dacă și angajații săi sunt sănătoși.
Fun fact: Niciodată nu am fost cu adevărat convinși că ne place numele proiectului. Sună mai bine cu vocea, decât în scris. Un proiect realizat de Oana Coșman și Florin Cașotă.
Future of eCommerce abordează genul jurnalismului explicativ pentru un subiect despre care s-a scris mult, dar despre care se știu încă puține: comerțul online. În cadrul proiectului vrem să explicăm pe scurt punctele de plecare pentru a deschide un magazin online și de a te folosi de o platformă marketplace disponibilă în toată lumea.
Fun fact: La un moment dat am încercat să ne deschidem și noi un magazin online cu merchandise și tricouri care să imite statuia unor antreprenori din România. Doar două persoane au vrut să-și asocieze imaginea cu asta. Până la urmă ne-am dat seama că mai bine nu-i dăm drumul. Un proiect realizat de Oana Coșman.
Podcastul ERP Secrets a luat un subiect îngrozitor de complicat și tehnic, ERP-ul, și a încercat să-l traducă pe înțelesul tuturor. Să descoperim ce e acolo în spate, cum se folosesc companiile de automatizare ca să facă treabă bună. Podcastul urmează să se încheie la finalul anului, mai avem încă episoade de publicat.
Fun fact: În timpul unei filmări pentru acest podcast una dintre invitate a adus un coș uriaș de produse de patiserie Fornetti. Am mâncat 3 zile din acel coș. Un proiect realizat de Vlad Andriescu și Florin Cașotă.
Podcastul Cum vorbim despre liniște a vrut să abordeze subiectul liniștii din toate punctele de vedere. Cum măsori liniștea, cum ai liniște financiară, cum faci liniște în antreprenoriat. Discuții de suflet cu sfaturi despre cum să reziști în lumea agitată din jurul nostru.
Fun fact: În podcasturi nu se vede că sala unde am filmat asta, din cadrul unui coworking din București, este extrem de îngustă. De asta în spatele camerei s-a stat pe jos că nu aveam cum altfel. E posibil ca măcar un picior să fi amorțit la fiecare filmare. Un proiect realizat de Irina Achim
Mesajul echipei editoriale despre drumul acestui deceniu
Echipa start-up.ro a crescut treptat. În lumea companiilor tech cu scalare astronomică, modul în care am crescut noi a fost unul sigur. Ne-am extins subiectele, am reușit să creștem și atunci s-a mai adăugat un om la echipă. Am căutat mereu dincolo de skilluri profesionale oameni care să se alăture spiritului start-up.ro, unul al libertății și responsabilității, oameni care vor să experimenteze și să crească.
Astăzi, echipa start-up.ro, este formată din Vlad Andriescu (editor coordonator start-up.ro și Green Start-Up), Oana Coșman (Startups & Investments Editor), Florin Cașotă (Tech & Gadgets Editor), Irina Achim (City Life & Business Editor), Cristi Ioniță (Associate Editor Sustainability & Auto), Alexandra Rusu (Associate Editor Social & Gen Z).
Vlad Andriescu: „10 ani la start-up.ro au însemnat în primul rând un pariu. Țin minte prima întrebare când mi s-a propus proiectul. „Ești dispus să renunți la publicația de mare audiență Adevărul pentru o nișă?”. Eram obișnuit cu sute de mii de afișări, cu articole citite de milioane de oameni în timpul unei luni. Cu o redacție mare și agitată”.
Oana Coșman: „start-up.ro face 10 ani acum, iar eu mi-am petrecut 9 dintre ei aici, mai mult decât oriunde în altă parte. E ”acasă”, e locul care m-a făcut să mă simt în siguranță, dar e și locul în care am învățat să-mi depășesc limitele alături de colegi care mă motivează constant să fiu mai bună, să fiu curioasă, să pun întrebări dar să și ascult, să spun poveștile pe care le descopăr”.
Florin Cașotă: „Cred cu tărie că Technolust, canalul nostru de YouTube, este unul dintre cele mai bune de la noi din țară pe această nișă, iar asta nu ar fi fost posibil fără colegii din echipă, dar și din compania Internet Corp”.